PDF-Full Text

Dinamika Konflik Kerja-Keluarga Pada Guru

  • Luh Kusuma Dewi Universitas Surabaya
  • Artiawati Mawardi Universitas Surabaya
  • Khanis Suvianita Universitas Surabaya
Abstract Views: 0 times
PDF-Full Text Downloads: 0 times
Keywords: work-family conflict, female teacher, male teacher

Abstract

Struggling for a better welfare in a teachers’ life is a never ending effort. It is interesting to explore teachers’ life in order to have information regarding how teachers cope with work-family conflict. Work-family conflict is a conflict that occurs because of imbalanced role between job and family. This study was aimed to explore antecedents of work-family conflict, effects of work-family conflict on family and work domains, and how to cope with work-family conflict in order to achieve life satisfaction. Informants were three female teachers and three male teachers, who were married and had at least one child living with them. Data were taken through an in-depth interview, which were then analyzed interpretively. Results revealed through naration, show different ways in coping with conflicts between female and male teachers.

Perjuangan untuk menemukan kesejahteraan hidup para guru adalah usaha yang tidak pernah usai. Kehidupan seorang guru menjadi menarik untuk disimak, terutama dalam menemukan informasi bagaimana mereka mengatasi konflik kerja-keluarga. Konflik kerja-keluarga adalah suatu bentuk konflik yang terjadi karena adanya ketidakseimbangan tuntutan peran di pekerjaan dan keluarga. Tujuan penelitian ini adalah mengetahui bagaimana konflik kerja-keluarga terjadi, apa dampaknya pada pekerjaan dan keluarga, dan bagaimana mereka mengatasi konflik tersebut untuk mencapai kesejahteraan hidup. Informan adalah tiga orang guru perempuan dan tiga orang guru laki- laki yang menikah dan minimal mempunyai satu orang anak yang tinggal satu rumah dengan mereka. Data diperoleh melalui wawancara mendalam, yang kemudian dianalisis secara interpretif. Hasilnya dipaparkan secara naratif, yang menunjukkan adanya cara yang berbeda dalam mengatasi konflik antara guru perempuan dan guru laki-laki.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Deny, A. S. (2004). Menganaktirikan profesi guru. Diunduh 24 Januari, 2005 dari http://www.kompas.com/kompascetak/0410/18/Didaktika/1328135.htm

Allen, T.D., Herst, D. E. L., Bruck, C. S., & Sutton, M. (2000). Consequences associated with work-to-family conflict: A review and agenda for future research. Journal of Occupational Health Psychology 5(2), 278-308.

Charlie, L. (2004). Dramatika pasangan bekerja: Bagaimana mencapai harmonisasi antara karir dan rumah tangga. Bandung: Nexx Media, Inc.

Cinamon, R. G., & Rich, Y. (2005). Reducing teacher’s work-family conflict: From theory to practice. Journal of Career Development, 32(1), 91-103.

Darmaningtyas. (2004). Pendidikan yang memiskinkan. Yogyakarta: Galang Press (anggota IKAPI).

Greenhaus, J. H. (2005). Work-family conflict. Retrieved March 6, 2005 from http://www.bcfwp.org/Conference_papers/Greenhaus.pdf

Gunarsa, S. D., & Gunarsa, S. D. Y. (2001). Psikologi praktis: Anak, remaja, dan keluarga. Jakarta: P.T. BPK Gunung Mulia.

Haar, J. M., & Spell, C. S. (2001). Examining work-family conflict within a New Zealand local government organization. Retrieved March 6, 2005) from http://www.humanresources.co.nz/articles/2001-10-16_word_family.pdf

Hammer, L., & Thompson, C. (2003). Work-family conflict: A sloan work and family encyclopedia entry. Retrieved April 14, 2005 from http://www.bc.edu/bc_org/avp/wfnetwork/rft/wfpedia/wfpWFRCent.html

Wapres emosi mendengar puisi "Sekolah seperti kandang ayam." (2005). Diunduh 28 November, 2005 dari http://www.kompas.com/gayahidup/news/0511/28/0059.htm

Neuman, E. L. (2003). Social research methods: Qualitative and quantitative approaches (5th ed.). Boston: Allyn and Bacon.

Poerwandari, E. K. (2001). Pendekatan kualitatif untuk penelitian perilaku manusia. Jakarta: Lembaga Pengembangan Sarana Pengukuran dan Pendidikan Psikologi (LPSP3) Fakultas Psikologi Universitas Indonesia.

Suroso (2002). In memoriam guru. Yogyakarta: Jendela.

Robbins, A. (2004). Work family-conflict. Tesis. A Senior Honors Thesis, Submitted to The Honors Program of the College of Arts and Sciences, Boston College. Retrieved September 13, 2005, from http://dissertations.bc.edu/cgi/viewcontent.cgi?article= 1035&content= ashonorsx
Published
2007-04-01
How to Cite
Dewi, L. K., Mawardi, A., & Suvianita, K. (2007). Dinamika Konflik Kerja-Keluarga Pada Guru. ANIMA Indonesian Psychological Journal, 22(3), 263-275. https://doi.org/10.24123/aipj.v22i3.4357