PDF-Full Text

Pengaruh Bibliotherapy Terhadap Konsep Diri Remaja

  • Ester Patricia Universitas Surabaya
Abstract Views: 0 times
PDF-Full Text Downloads: 0 times
Keywords: bibliotherapy, self concept, adolescence

Abstract

Self concept is what someone believe about his/her own self that influences thought, feeling, and behavior. It is believed that bibliotherapy could be used to enhance self concept. This research was intended to find out the effect of bibliotherapy on adolescence self-concept. Subjects were college students (N = 41) with “average” to “negative” self-concepts. Through a random assignment these subjects were divided into 3 groups, i.e. the bibliotherapy and sharing group and the bibliotherapy group, as the experimental groups, and the control group. The result using ANOVA test shows significant differences of self-concept in the pre- and posttests (p = 0.017 < 0.05). A posthoc test reveals that the control group shows a significant difference, while no significant difference exist between the first and second experimental groups. It means that bibliotherapy may influence the self concept improvement which is done by giving sharing or without sharing.

Konsep diri adalah apa yang diyakini seseorang mengenai dirinya hingga memengaruhi pikiran, perasaan, dan tingkah laku. Salah satu pendekatan dalam meningkatkan konsep diri adalah bibliotherapy, yaitu dengan memberikan bacaan yang dapat mengembangkan konsep diri individu. Penelitian ini bertujuan melihat apakah bibliotherapy dapat memengaruhi konsep diri remaja. Subjek dalam penelitian ini adalah mahasiswa (N = 41) yang memiliki skor konsep diri berkategori “cukup” sampai “negatif,” yang dengan random assignment dibagi menjadi 3 kelompok, yaitu kelompok bibliotherapy dan sharing, kelompok bibliotherapy saja, dan kelompok kontrol. Hasil uji ANOVA menunjukkan adanya perbedaan konsep diri yang signifikan pada delta pretest-posttest (p = 0.017< 0.05). Dari hasil uji posthoc terlihat bahwa yang berbeda signifikan adalah kelompok kontrol (KK), sementara antara kelompok eksperimen (KE)-1 dan KE-2, tidak terdapat perbedaan yang signifikan. Hal ini berarti bibliotherapy dapat meningkatkan konsep diri baik diberikan dengan sharing kelompok maupun tanpa sharing kelompok.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, M. H. (2003). Bibliotherapy. Diunduh 26 Agustus, 2005, dari http://www.ericdigest.org/2003-4/bibliotherapy.html

Asci, H. F. (2002). An investigation of age and gender differences in physical self-concept among Turkish late adolescents. Diunduh 23 Agustus, 2005, dari http://www.findarticles.com/p/articles/mi_m2248/is_146_37/ai89942837

Berry, M. H., & Hynes, A. M. (1994). Biblio/Poetry therapy. The interactive process: A handbook. Illinois: North Star Press of St.Cloud Inc.

Boulter , L. T. (2002). Self concept as a predictor of college freshman academic adjustment. Diunduh 29 Agustus, 2005, dari http://www.findarticles.com/p/articles/mi_m0FCR/is_2_36/ai_89809974

Burnett, P. (2003) Breaking the self-concept enhancement conundrum: Re-conceptualizing the next generation of self-concept enhancement research. Diunduh 30 Agustus, 2005, dari http://www.aare.edu.au/03pap/bur03764.pdf#search=%22overview%20of %20self%20concept%22

Burns, G. W. (2005). 101 Healing stories for kids and teens. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.

Burns, R. B. (1979). Konsep diri, teori, pengukuran, perkembangan, dan perilaku (Eddy, Pengalih bhs.). Jakarta: Arcan.

Dusek, J. B. (1996). Adolescent development & behavior. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall Inc

Ettin, M. F. (1992). Foundations and applications of group psychotherapy: A sphere of influence. Boston: Allyn and Bacon.

Fleming, N. D., & Bonwell, C. C. (1997). VARK Questionnaire. Diunduh 5 Agustus, 2006 dari http://www.active-learning-site.com

Fitts, W. H. (1965). Manual for Tennessee (Department of mental health) self-concept scale. Nashville, Tn: Counselor Recordings and Tests.

Gunarsa, S. D., & Gunarsa, Y.S.D. (1983). Psikologi perkembangan anak dan remaja. Jakarta: BPK Gunung Mulia.
Gunarsa, S. D., & Gunarsa, Y.S.D. (1986). Psikologi Remaja. Jakarta: Gunung Mulia.

Hadi, Sutrisno (1980). Metodologi research. Yogyakarta: Fakultas Psikologi Universitas Gajah Mada.

Jarjoura, G. R, & Krumholz, S. T., (1998). Combining bibliotherapy and positive role modeling as an alternative to incarceration. Diunduh 23 Agustus, 2005, dari http://cltl.umassd.edu/programsresults1a.cfm

Myers, J. E. (1998). Bibliotherapy and DCT: Co-constructing the therapeutic metaphor. Diunduh 2 Sept 2005, dari http://proquest.umi.com/pqdweb?did=32426075&sid=3&Fmt=3&clientId=58041&RQT=309&VName=PQD

Nugent, S. A. (2000). Bibliotherapy: A study of its effects on the self-concept of gifted students. Diunduh 24 Agustus 2005, dari http://selu.edu/Academics/ Education/EDF600/steph.htm

Pardeck, (1994). Using literature to help adolescents cope with problems – bibliotherapy. Diunduh 26 Agustus, 2005, dari http://www.findarticles.com/p/articles/mi_m2248/is_n114_v29/ai_15622147

Parlikar, R. K. (1972). A study of self concept related to adjustment and achievement. Diunduh 26 Agustus, 2005, dari http://www.geocities.com/Atens/ 5503/ selfcon.html

Purkey, W. (1988). An overview of self-concept theory for counselors. Diunduh 29 Agustus, 2005, dari http://www.ericdigests.org/pre9211/self.htm

Santrock, J. W. (2002). Life–span development (5th ed.): Perkembangan masa hidup (J. Damanik & A. Chusairi, Pengalih bhs.). Jakarta: Erlangga.
Published
2007-07-01
How to Cite
Patricia, E. (2007). Pengaruh Bibliotherapy Terhadap Konsep Diri Remaja. ANIMA Indonesian Psychological Journal, 22(4), 327-336. https://doi.org/10.24123/aipj.v22i4.4363