Pengaruh Modalitas Stimulus Terhadap Memori
Abstract Views:
6 times
PDF-Full Text Downloads:
4 times
Abstract
The aim of this research was to find an alternative method to enhance the efficiency of memorizing through emphasizing the auditory and visual stimuli as the most common used media in the education process. Subjects were 25 psychology students, who were conducting a simple memory task, consisting five stimuli, each was a combination of visual, auditory, and audiovisual elements. A special colour variation was used as information cue in the visual stimulus. A one way ANOVA reveals that a pure bimodal stimulus had a more efficient affect towards memory compared to a pure unimodal stimulus. Adding variations in the background colour could enhance memory efficiency as to equal bimodal stimuli, but variations in bimodal stimuli could not enhance the memory efficiency compared to pure bimodal stimuli. No significant differences were found in memory efficiency in each study modality type.
Penelitian ini bertujuan untuk mencari alternatif mengefisienkan proses pembentukan memori dengan lebih berfokus pada penggunaan stimulus auditori dan stimulus visual sebagai media yang paling sering digunakan dalam edukasi. Subjek penelitian adalah 25 mahasiswa sebuah fakultas psikologi yang diminta untuk mengerjakan tugas mengingat sederhana dengan menggunakan lima stimulus yang masing-masing merupakan kombinasi unsur visual, auditori, dan audiovisual. Khusus untuk visual digunakan variasi warna sebagai cue informasi. Melalui analisis varian satu jalur ditemukan stimulus bimodal murni memiliki pengaruh yang lebih baik terhadap efisiensi memori dibandingkan dengan unimodal stimulus yang murni. Pemberian variasi berupa warna latar teks yang berbeda pada unimodal stimulus visual mampu meningkatkan efisiensi memori sehingga setara dengan bimodal stimulus, namun pemberian variasi pada bimodal stimulus tidak mampu membuat efisiensi memori yang dihasilkannya menjadi lebih baik dibandingkan dengan bimodal stimulus murni. Tidak ada perbedaan yang signifikan dalam hal efisiensi memori pada tiap-tiap tipe modalitas belajar.
Downloads
References
Daniels, H. L. (1996). Interaction of cognitive style and learner control of mode in hypermedia environnment. Diunduh 25 Januari 2008, dari http://scholar. lib. vt.edu/ theses/public/etd- 3132141279612241/etd.pdf
Epps, H. H., & Kaya, N. (2004). Color matching from memory. Diunduh 12 Januari 2008, dari http://www.fadu.uba.ar/sitios/sicyt/color/aic2004/ 018-021.pdf
Gilgour, S. R. (2004). Highlighting the color of memory. Diunduh 25 Desember 2007, dari http://clearinghouse.missouriwestern.edu/manusc ripts/527.asp
Hecht, D., Reiner, M., & Halevy, G. (2005). Multi- modal stimulation, response time, and presence. Diunduh 4 Mei 2007, dari http://www.temple.edu/i spr/prev_conferences/proceedings/2005/Hecht,%20 Reiner,%20Halevy.pdf
Huffman, C. (2007). The role of auditory informati- on in audiovisualspeech integration. Diunduh 28 Ja- nuari 2008, dari http://kb.osu.edu/dspace/bitstream/ 1811/25238/1/CrystalHuffman.pdf
Kalyuga, S., Chandler, P., & Sweller, J. (1999). Managing split-attention and redundancy in multimedia instruction. Diunduh 12 Januari 2009, dari http://tecfa. unige.ch/tecfa/teaching /staf15/ref/kalyuga.pdf
Karpicke, J., & Pisoni, D. B. (2000). Memory span and sequence learning using multimodal stimulus pattern: Preliminary finding in normal-hearing adults. Diunduh 2 Mei 2007, dari http://www.indiana.edu/~srlweb/Karpicke-393.pdf
Keller, T., & Grimm, M. (2005). The impact of dimensionality and color coding information visualization on knowledge acquisition. Diunduh 11 Januari 2009, dari http://www.springerlink.com/ content/qykr5lpjua03r36r/
Matlin, M. W. (1998). Cognition (4th ed.). Fort Worth: Harcourt Brace College Publishers.
Mustaqim, H. (2001). Psikologi pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Najjar, L. J. (1995). A review of the fundamental effects of multimedia information presentation on learning. Diunduh 28 Desember 2007, dari ftp:// ftp.gvu.gatech. edu/ pub/gvu/tech-reports /1995 /95-20.pdf
Partanto, P. A., & Barry, M. D. A. (1994). Kamus ilmiah populer. Surabaya: Arkola.
Pourtois, G., & Gelder, B. de. (2002). Semantic factors influence multisensory pairing: a trans-cranial magnetic stimulation study. Diunduh 11 Januari 2008, dari http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=13996
Pranata, M. (2003). Efek seduktif-redundansi desain pesan multimedia. Diunduh 2 Januari 2008, dari http://puslit2.petra.ac.id/ejournal/index.php/dkv/a rticle/ viewPDF Interstitial/16091/16083
Pranata, M. (2004). Efek redundansi: Desain pesan multimedia dan teori pemrosesan informasi. Di- unduh 2 Januari 2008, dari http://www.petra.ac.id/ ~puslit/journals/pdf.php?PublishedID=DKV04062 06
Rochmad. (2008). Tinjauan filsafat dan psikologi konstruktivisme: Pembelajaran matematika yang melibatkan penggunaan pola pikir induktif- deduktif. Diunduh 31 Januari 2008, dari http://rochmad-unnes.blogspot.com/2008 /02/ tinjauan-filsafat-dan-psikologi.html
Rohani, A. (1997). Media instruksional edukatif. Jakarta: Rhineka Cipta.
Sia, T. D. (2003). Keandalan Vark: Instrumen mo- dalitas belajar baru yang unik dan menarik. Anima, Indonesian Psychological Journal, 18(4), 341-361.
Sobur, A. (2003). Psikologi umum. Jakarta: CV Pustaka Setia.
Tabber, K. H. (2002). The modality of text in multimedia instruction. Diunduh 25 Januari 2008, dari http://www.ou.nl/Docs/Expertise/ OTEC/Publicaties/huib%20 tabbers/ doctoral% 20dissertation%20Huib%20Tabbers%20-% 20web %20version.pdf Verplanken, B. (n.d). Habits and implementation intentions. Diunduh 29 Januari 2008, dari http://uit.no/getfile.php?PageId=1935&FileId=312
Wantik, L. (2008). Menumbuh kembangkan potensi peserta didik sekolah menengah melalui model pembelajaran konstruktivisme dalam seting investigasi grup. Diunduh 31 Januari 2008, dari http://wantik.wordpress.com/2008/09/03/ makalah- seminar/ Wixted, J. T. (2005). A theory about why we forget what we once knew. Diunduh 2 Januari 2008, dari http://psy.ucsd.edu/ ~jwixted/ Reprints/ Wixted_ (2005).pdf

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Articles published in ANIMA are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license. You are free to copy, transform, or redistribute articles for any lawful, non-commercial purpose in any medium, provided you give appropriate credit to ANIMA and the original Author(s), link to the license, indicate if changes were made, and redistribute any derivative work under the same license.
Copyright on articles is retained by the respective Author(s), without restrictions. A non-exclusive license is granted to ANIMA to publish the article and identify itself as its original publisher, along with the commercial right to include the article in a hardcopy issue for sale to libraries and individuals.
By publishing in ANIMA, Author(s) grant any third party the right to use their article to the extent provided by the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license.
DOI:


