PDF-Full Text

Penerapan Biblioterapi Terhadap Ketahanan Psikologis Orang Tua Remaja Dengan Gangguan Hiperkinetik

  • Bertha Thresia Ponomban Universitas Surabaya
  • Nanik Universitas Surabaya
  • Sasanti Yuniar Universitas Airlangga
Abstract Views: 5 times
PDF-Full Text Downloads: 3 times
Keywords: psychological hardiness, bibliotherapy, parents, teenager with Attention Deficit and Hyperactivity Disorder

Abstract

Parenting adolescents with ADHD is a difficult and complex task which requires a high le- vel of psychological hardiness. One potential method to develop psychological hardiness is bibliothe- rapy, a therapy which centers on a set of selected readings. This article presents the findings of several case studies of the application of bibliotherapy to help parents of adolescent with ADHD.

Berat dan rumit permasalahan yang dialami orang tua dari remaja dengan gangguan hiper- kinetik membuat mereka membutuhkan ketahanan psikologis yang tinggi. Ketahanan psikologis perlu ditingkatkan agar mereka mampu mengelola stres dan mendapat semangat baru dalam mencapai mak- na dan tujuan sebagai orang tua dari remaja dengan GH. Salah satu penanganan yang dipilih untuk meningkatkan ketahanan psikologis adalah dengan Biblioterapi. Biblioterapi merupakan terapi yang menggunakan bacaan terpilih dan di dalamnya terdapat hubungan yang terapeutik antara par-tisipan dan fasilitator. Secara khusus, biblioterapi memberikan keyakinan untuk berharap, sebuah dukungan yang dapat mengembangkan ketahanan psikologis. Penelitian ini mengungkapkan efek penerapan biblioterapi pada kasus orang tua dari remaja dengan GH.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, M.H. (2003). Bibliotherapy. Diunduh 15 April 2008, dari http://www.indiana.edu/~reading /ieo/digests/d177.html

Aiex, N.K. (1993). Bibliotherapy. Diunduh 15 April 2008, dari http://www.indiana.edu/~reading/ieo/ digests/d82.html

Amen, D. G. (2001). Healing ADD: The break- through program that allows you to see and heal the 6 types of ADD. New York: Berkley Book.

ZIwar, S. (2007). Tes prestasi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Baihaqi, & Sugiarmin, M. (2006). Memahami dan membantu anak ADHD. Bandung: Refika Adi- tama.

American Psychiatric Association.(1994). Diagnostic and statistical manual of mental health disorders (4th ed.). Washington DC: Author.

Conners, C. K., & Jett, J. L. (2001). Attention de- ficit disorder (in adults and children). Kansas City: Compact Clinicals.

Dianovinina, K. (2003). Pengaruh pelatihan biblioterapi terhadap penanganan perilaku anak dengan gangguan pemusatan perhatian dan hi- peraktivitas (GPPH). Skripsi, tidak diterbitkan, Fakultas Psikologi Universitas Surabaya.

Evans, T. (1997). The tools of encouragement. Di- unduh 18 April 2008, dari http://www.cyc-net.org/ cyc-online /cycol-0205-encouragement.html

Everett, C. A., & Everett, S. V. (1999). Family therapy for ADHD: Treating children, adoles- cent, and adults. New York: The Guilford Press.

Florian, V., Mikulincer, M., & Taubman, O. (1995). Does hardiness contribute to mental health during a stressful real-life situation? The roles of appraisal and coping. Journal of Person- ality and Social Psychology, 68(4), 687–695.

Hynes, A. M., & Berry, M. H. (1994). Bi- blio/Poetry therapy: The interactive process: A handbook. St. Cloud: North Star Press.

Johnston, C., & Mash, E. J. (2001). Families of children with attention deficit/hyperactivity dis- order: Review and recommendations for future research. Clinical Child and Family Psychology Review, 4(3), 183-207.

Kobasa, S. C. (1979). Stressful life events, per- sonality, and health: An inquiry into hardiness. Journal of Personality and Social Psychology, 37(1), 1–11.

Kobasa, S.C., Maddi, S. R., & Kahn, S. (1982). Hardiness and health: A prospective study. Journal of Personality and Social Psychology, 42(1), 168–177.

Maddi, S. R., & Harvey, R. H. (2006). Hardiness considered aross cultures. In P. T. P. Wong & L. C. J. Wong , Handbook of multicultural pers- pectives on stress and coping (pp. 409-426). New York, NJ: Springer Publishing Company.

Nanik (2003). Terapi MP, DM, dan obat terhadap penurunan skor perilaku hiperaktivitas pada anak dengan GPPH. Tesis tidak diterbitkan, Univer- sitas Gadjah Mada, Yogyakarta.

Nevid, Jeffrey S., Rathus, Spencer A., & Greene, Beverly. (2005). Psikologi Abnormal (Jilid 1, Ed. V ), (J. Murad, Pengalih Bahasa). Jakarta: Er- langga.

Omeri, A., Lennings, C., & Raymond, L. (2004). Hardiness and transformational coping in assy- lum seekers: The Afghan experience. Diversity in Health and Social Care, 1(1), 21-30.

Rabiner, D. (2002). ADHD and mothers psycho- logical distress: The importance of child be- havior and mothers feeling of control. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 41, 703-711.

Rief, S. (2003). The ADHD Book List. Cali-fornia: Jossey-Bass Teacher.

Rief, S. (2005). How to reach and teach children with ADD/ADHD: Practical techniques, stra- tegies, and interventions (2nd ed.). California: Jossey-Bass Teacher.

Robin, A. L. (1998). ADHD in adolescents: Diag- nosis and treatment. New York: Guilford Press.
Published
2009-07-01
How to Cite
Ponomban, B. T., Nanik, & Yuniar, S. (2009). Penerapan Biblioterapi Terhadap Ketahanan Psikologis Orang Tua Remaja Dengan Gangguan Hiperkinetik. ANIMA Indonesian Psychological Journal, 24(4), 377-392. https://doi.org/10.24123/aipj.v24i4.4444