PERANCANGAN PERMAINAN EDUKATIF BERBASIS TENSES BAHASA INGGRIS
Abstract
Abstrak - Pada saat ini, pendidikan merupakan faktor dasar yang memegang peranan penting di berbagai aspek kehidupan. Tak heran para orang tua berlombalomba menyuplai fasilitas pendidikan yang terbaik bagi anaknya. Salah satu metode pendukung fasilitas pendidikan yang sedang marak saat ini adalah permainan edukatif. Permainan edukatif merupakan sebuah bentuk kegiatan mendidik yang dilakukan dengan menggunakan cara atau alat permainan yang bersifat memberikan pengajaran tertentu. Permainan edukatif lebih efektif dan disukai anak-anak dibandingkan penjelasan materi yang bersifat panjang. Tenses merupakan salah satu materi dalam pelajaran bahasa Inggris yang dianggap sulit. Padahal, tenses merupakan materi pendukung kelancaran dalam berkomunikasi bahasa Inggris sehingga dapat dimengerti bahwa tanpa adanya pemahaman yang baik akan tenses, maka komunikasi tidak akan berjalan lancar. Manfaat permainan edukatif sangatlah besar , namun banyak permainan edukatif yang ada saat ini hanya menekankan pada permainan individual sehingga berdampak pada perkembangan sosial anak. Maka dari itu, perancang mendesain sebuah permainan edukatif berbasis tenses bahasa Inggris yang dengan brand FunTenses, yang tak hanya untuk memberi pemahaman akan penggunaan tenses tetapi juga untuk meningkatkan perkembangan sosial pengguna.
Kata kunci: Pendidikan, Permainan Edukatif, Tenses, Perkembangan Sosial
Abstract - At the moment, education is a basic factor that holds an important role in various aspects of life. No doubt all parents are competiting to supply the best educational facilities for their children. One method of supporting educational facilities that are currently booming is educational games. Educational games are the form of educational activity carried out by using way or tool that gives specific lesson. The educational games will more effective and loving by kids rather than a long explanation. Tenses is one of the subjects in English lessons that are considered difficult.. Actually, tenses is supporting to the fluently English conversation so that could be understood that without a good understanding of the tenses, then the conversation will not run smoothly. The benefits of educational games is great, but a lot of educational games available only emphasizes on individual games that have impact on the social development of children. Therefore, designers make an educational game based to English tenses with FunTenses brand, which is not only to provide understanding of the use of tenses, but also to enhance the user's social development.
Keywords: Education, Educational Games, Tenses, Social Development
Downloads
References
Kasali, Rhenald. 1998. Membidik Pasar Indonesia : Segmentasi, Targeting, Positioning. Jakarta, Gramedia Pustaka Utama.
Nurmianto, Eko. 2008. Ergonomi: Konsep Dasar dan Aplikasinya. Surabaya, Guna Widya.
Palgunadi, Bram. 2008. Desain Produk 4 Analisis dan Konsep Desain. Bandung: Institut Teknologi Bandung.
http://kamusbahasaindonesia.org
“Karakteristik Material”. 7 Mei 2012. http://dephut.co.id.
“Peran Warna”. 7 Mei 2012. http://idseducation.com.
“Perkembangan Sosial Anak”. 13 Agustus 2013. http://www.e-smartschool.com.
“Peran Bahasa Inggris”. 15 Agustus 2013. http://lembagabahasa.com.
“Pendidikan Anak Sekolah Dasar”. 15 Mei 2013. http:// infopendidikankita.com.
- Articles published in CALYPTRA are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license. You are free to copy, transform, or redistribute articles for any lawful purpose in any medium, provided you give appropriate credit to the original author(s) and the journal, link to the license, indicate if changes were made, and redistribute any derivative work under the same license.
- Copyright on articles is retained by the respective author(s), without restrictions. A non-exclusive license is granted to CALYPTRA to publish the article and identify itself as its original publisher, along with the commercial right to include the article in a hardcopy issue for sale to libraries and individuals.
- By publishing in CALYPTRA, authors grant any third party the right to use their article to the extent provided by the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license.