RANCANGAN DAN PENERAPAN MEDIA SOSIAL INSTAGRAM @PITEK_NDESO SEBAGAI MEDIA PROMOSI PADA PITEK NDESO CATERING TUBAN

  • Ghefira Nurfadhila Universitas Brawijaya
Abstract Views: 19 times
PDF Downloads: 20 times
Keywords: Social Media, Instagram, Promotion

Abstract

In this digital era, technology and information have become an integral part of Indonesian life. This opens up new opportunities for businesses, including culinary businesses, to carry out effective and efficient promotional strategies. One example is Pitek Ndeso Catering in Tuban, which utilizes Instagram social media to reach consumers widely. Pitek Ndeso uses various Instagram features such as feeds, stories, and highlights to promote its products.  However, the Instagram feed design used by Pitek Ndeso is not yet able to support Pitek Ndeso's brand promotion activities online. The purpose of this research is to design digital promotional media in the form of Instagram feeds and stories to increase brand awareness of Pitek Ndeso Catering. The research method used is qualitative using the Marketing 5.0 approach. in the design process, it is carried out through three stages of visualization, namely, sketching, editing, and final design. The results of this research are in the form of 12 Instagram feed designs, 5 Instagram stories and insight data after implementing a content design strategy. The content used in the design includes product content, interesting facts, minigames, and filler content.

 

Copyright © 2024 by Authors, Published by Jurnal Bisnis Terapan. This work is licensed under a Creative Commons. Attribution-ShareAlike 4.0 International License

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al Haq, S., & Patria, A. S. (2022). Perancangan Template Feed Instagram Sebagai Media Promosi Café Ulala (Unesa Learning Laboratory) Surabaya. BARIK-Jurnal S1 Desain Komunikasi Visual, 3(2), 30-45.

Ardiansyah, M.E.F. (2023). Perancangan Konten Media Sosial Instagram @Bakso_Dharsonos Jakarta. Tugas Akhir. Ilmu Komunikasi. Jakarta.

Arifin, A.B. (2019). Perancangan Layout Feed Instagram Untuk Media Promosi Pada PT. Satu Atap Indonesia. Kerja Praktek. Fakultas Teknologi Dan Informatika Institut Bisnis Dan Informatika STIKOM. Surabaya.

DataIndonesia.id. 2024. “Data Jumlah Pengguna Instagram Di Indoensia Hingga Februari 2024”. https://dataindonesia.id/internet/detail/data-jumlah-pengguna-Instagram-di-indonesia-hingga-februari-2024. 07 Februari 2024 (13.57).

Hansudoh, P. Y., Natadjaja, L., & Salamoon, D. K. (2021). Perancangan Desain Konten Instagram Sebagai Media Informasi Kecantikan. Jurnal DKV Adiwarna, 1(18), 6.

Jakaria, R.B. dan Sukmono, T. (2021). Perencanaan dan Perancangan Produk. Sidoarjo: UMSIDA PRESS.

Kotler, P., Kartajaya H., Setiawan I. (2019). Marketing 4.0. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama

Kurniawati, N.K. et al (2022). Penerapan Attention, Interest, Desire, Action (AIDA) Terhadap Komunikasi Pemasaran Kerajinan Tangan. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan. 8(9): 347-353.

Mashuri, & Nurjannah, D. (2020). Analisis SWOT Sebagai Strategi Meningkatkan Daya Saing (Studi Pada PT. Bank Riau Kepri Unit Usaha Syariah Pekanbaru). Jurnal Perbankan Syariah, 1(1), 97-112.

Meliana, Y.E. (2022). Perancangan Konten Instagram Sebagai Media Promosi UMKM Susu Jahe “Kesusu Di Pati, Jawa Tengah”. Skripsi. Sekolah Tinggi Seni Rupa Dan Desain Visi Indonesia. Pati.

Nurhayati, H. (2024). Waktu Harian Yang Dihabiskan Menggunakan Berbagai Media Dan Perangkat di Indonesia Q3 2023 Berdasarkan Aktivitas. https://www.statista.com/statistics/803524/daily-time-spent-using-online-media-by-activity-indonesia/. 26 Februari 2024 (13:41).

Nurlaila, N., Hamdu, G., & Muliasari, D. N. (2016). Pengembangan Media Mock-Up Pada Modelpembelajaran Latihan Penelitian Di Sekolah Dasar. Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(1), 85-93.

Paranna, B.C. (2023). Perancangan Konten Instagram @boy_cafeandbar Salatiga. Tugas Akhir. Ilmu Komunikasi. Jakarta.

Putri, E.C. (2022). Implementasi Social Media Optimization (SMO) Bagi Perusahaan Swasta Di Jakarta. Jurnal Pustaka Dianmas. 2(2): 42-50.

Rahmayanti, D. et al. (2018). Perancangan Produk dan Aplikasinya. Padang: lembaga pengenmabgan teknologi informasi dan komunikasi (LPTIK) universitas andalas.

Ramadhan, F. A., & Aryanto, H. (2021). Perancangan Ulang Feed Instagram Wisata Bahari Lamongan. Barik, 2(3), 217-228.

Setiawan, B. (2019). Karakteristik Karya Sektsa Komunitas Indonesia Sketch Makassar (ISM) (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Makassar).

Setiawan, N.J. (2018). Pengaruh Faktor-Faktor Promotion Mix Terhadap Keputusan Pembelian Forte. Jurnal Manajemen Dan Start-Up Bisnis. 3(30: 372-381).

Sugiyono (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. bandung: CV. ALFABETA.

Wati, S.P. (2020). Digital Marketing. Malang: Edulitera PT. Literindo Berkah Karya.

Published
2024-12-28
How to Cite
Ghefira Nurfadhila. (2024). RANCANGAN DAN PENERAPAN MEDIA SOSIAL INSTAGRAM @PITEK_NDESO SEBAGAI MEDIA PROMOSI PADA PITEK NDESO CATERING TUBAN. Jurnal Bisnis Terapan, 8(2), 132 - 158. https://doi.org/10.24123/jbt.v8i2.6692