HUBUNGAN PROKRASTINASI DAN PRESTASI AKADEMIK PADA MAHASISWA FAKULTAS PSIKOLOGI UBAYA
Abstract
Penelitian ini merupakan yang bertujuan untuk memperjelas hubungan antara prokrastinasi dan prestasi akademik mahasiswa. Oleh karena itu dilakukan uji hubungan antara prokrastinasi dan prestasi akademik pada mahasiswa Fakultas Psikologi UBAYA. Selain itu penelitian ini dilakukan untuk melihat perbedaan prokrastinasi berdasarkan norma kategori menurut IPK. Prokrastinasi diukur menggunakan satu alat ukur, yaitu API. Sedangkan prestasi akademik diukur menggunakan IPK mahasiswa. Subjek dalam penelitian ini berjumlah 166 mahasiswa yang terdiri dari angkatan 2012 saja. Berdasarkan hasil pengujian, diketahui bahwa prokrastinasi berhubungan negatif dengan prestasi akademik mahasiswa. Hasil dari masing-masing alat ukur yaitu: API & IPK (r = -0,049); API & Expectancy (r = -0,223); API & Value (r = -0,357); API & Impulsiveness (r = 0,406). Sedangkan hasil dari IPK yaitu: IPK & Expectancy (r = 0,064); IPK & Value (r = 0,130); IPK & Impulsiveness (r = -0,141).
Downloads
References
Gendron, A. L. (2005). Active procrastination, self-regulated learning and academic achievement in university undergraduates. Tesis, tidak diterbitkan, University of Alberta
Gunawinata, V. A. R., Nanik, & Laksmono, H. K. (2008). "Perfeksionisme, Prokrastinasi Akademik, dan Penyelesain Skripsi Mahasiswa." Anima, Indonesian Psychological Journal 23(3): 256 – 276.
Kuhnle, C., Hofer, M., & Kilian, B. (2011). The relationship of self-control, procrastination, motivational interference and regret with school grades and life balance. Diskurs Kindheits- und Jugendforschung Heft (1), 31-44.
Lawless, A. (2010). The impact of procrastination and internet use on college students’ academic performance. Journal of Research Methods and Design, 11(2), 95-105.
Oematan, S. C. (2013). “Hubungan Prokrastinasi Akademik Dengan Prestasi Akademik Pada Mahasiswa Psikologi - Universitas Surabaya. Skripsi, diterbitkan, Fakultas Psikologi Universitas Surabaya.
Seo, E. H. 2011. The relationship among procrastination, flow, and academic achievement. Social Behaviour and Personality, 39(2), 208-218.
- Articles published in CALYPTRA are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license. You are free to copy, transform, or redistribute articles for any lawful purpose in any medium, provided you give appropriate credit to the original author(s) and the journal, link to the license, indicate if changes were made, and redistribute any derivative work under the same license.
- Copyright on articles is retained by the respective author(s), without restrictions. A non-exclusive license is granted to CALYPTRA to publish the article and identify itself as its original publisher, along with the commercial right to include the article in a hardcopy issue for sale to libraries and individuals.
- By publishing in CALYPTRA, authors grant any third party the right to use their article to the extent provided by the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license.