CONSUMER MOTIVATION OF HAVING A BLACK-COLOR CAR IN SURABAYA AREA

  • Vincent Cahyadi Jurusan International Business Networking Fakultas Bisnis dan Ekonomika Universitas Surabaya
Abstract Views: 57 times
PDF - FULL TEXT Downloads: 91 times
Keywords: motivasi konsumer, Victor Vroom’s Expectancy Theory, mobil berwarna hitam

Abstract

Di Indonesia khususnya Surabaya, tren dalam pembelian mobil penumpang telah meningkat seiring dengan pertumbuhan negara secara keseluruhan. Banyak hal yang membentuk sebuah pilihan pada mobil penumpang seperti merek, model, alokasi biaya dan pemilihan warna. Mobil berwarna hitam telah menjadi pilihan para konsumer secara dominan untuk waktu yang sangat lama dan sampai sekarang masih menjadi pilihan warna teratas. Secara kontroversial, mobil berwarna hitam juga menjadi warna mobil yang paling susah untuk dirawat oleh pemilik mobil itu tersendiri. Karya ilmiah ini akan mencari tahu tentang motivasi konsumer tentang motivasinya untuk mempunyai mobil berwarna hitam meskipun banyak usaha ekstra yang dibutuhkan dengan menggunakan teori ekspektansi Vroom. Hasil menunjukan bahwa konsumer mendapatkan keuntungan lebih dari mobil warna hitam seperti mencerminkan status personalnya, harga jual kembali yang lebih baik, dll yang jauh melebihi usaha yang dibutuhkan untuk mempunyai mobil berwarna hitam. Penemuan ini pada akhirnya dapat digunakan sebagai informasi oleh tim marketing untuk mendapatkan pemahaman yang lebih baik dalam perilaku konsumer.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akcayet al (2012), “The Importance of Color in Product Choice Among Young Hispanic, Caucasian, and African-American Groups in the USA”, Intenational Journal of Business and Social Science, Vol. 3 No. 6 [Special Issue – March 2012]

Al-Jeraisy (2008), “Consumer Behavior: An Analytical Study of The Saudi Family’s Purchase Intention”, King Fadh National Library: Saudi Arabia, ISBN: 978-603-00-0680-9

Amoako (2011), “Application of Frederick Herzberg’s Two-Factor Theory in Assessing and Understanding Employee Motivation at Work: A Ghanaian Perspective”, European Journal of Business and Management Vol 3, No. 9, 2011, ISSN: 2222-2839

Andersone&GaileSarkane (2010).“Consumer Expectancy Theory for Business”, 6th International Scientific Conference May 13-14, 2010, Vilnius, Lithuania. ISSN: 2029-4441

Boonlertvanich (2009), “Consumer Buying and Decision Making Behavior of a Digital Camera in Thailand”, RU. Int. J Vol. 3 (1) 2009

Dima I.C et al (2010), “Use of Abraham Maslow’s Motivation Theory for Setting Consumer’s Satisfaction – Non Satisfaction”, Polish Journal of Management Studies Vol. 2 2010

Durmaz&Diyarbakirlioglu (2011), “A Theoritical Approach to the Strenght of Motivation in Customer Behavior”, Global Journal of Human Social Science, Volume 11 Issue 10 Version 1.0 December 2011, ISSN: 0975-587X

Geren (2011).“ Motivation: Chinese Theoritical Perspective”, Journal of Behavioral Studies in Business Vol. 3 April 2011

Huitt (2007),“Maslow's hierarchy of needs. Educational Psychology Interactive”, Valdosta, GA: Valdosta State University

Johnson (2010), “Making Domestic Violence Arrests: A Test of Expectancy Theory”, Policing: An International Journal of Policies Strategies & Management, Vol. 33 Iss: 3 pp531 – 547

Kates (2009), “Study of Multicultural Color Preferences”, Florida State University College of Communication.

Kaufmann et al (1994), “Motivation, Management, and Marketing – An Eastern German Study”, European Business Review, Vol. 94 Iss: 5 pp. 38 – 48

Kay (2003), “Consumer Motivation in a Tourism Context: Continuing the Work of Maslow, Rokeach, Vroom, Deci, Haley, and Others”, ANZMAC 2003 Conference Proceeding

Lee (2007), “Vroom's expectancy theory and the public library customer motivation model”, Library Review, Vol. 56 Iss: 9 pp. 788 – 796
Published
2016-03-01