MOTIVASI AKADEMIK SEBAGAI MODERATOR HUBUNGAN ANTARA KEMAMPUAN NUMERIK DENGAN PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA SISWA SMA KELAS X
Abstract
Prestasi akademik pelajaran matematika siswa masih sering banyak yang belum memenuhi kriteria ketuntasan minimum. Banyaknya siswa yang mengikuti remidi setelah hasil ulangan siswa dibagikan, merupakan fenomena yang terjadi di sekolah Y khususnya siswa SMA kelas X. Penelitian ini juga ingin melihat apakah prestasi belajar matematika ini dipengaruhi oleh faktor bawaan yaitu kemampuan numerik yang merupakan faktor intrinsik. Selain faktor intrinsik, peneliti juga ingin melihat berapa besar dampak motivasi akademik sebagai faktor ekstrinsik memberikan andil terhadap hubungan antara kemampuan numerik dengan prestasi belajar matematika siswa SMA Y kelas X. Subyek dalam penelitian ini adalah siswa SMA Y kelas X, dengan jumlah 103 siswa. Penelitian ini bersifat analisis kuantitatif. Variabel bebas dalam penelitian ini adalah kemampuan numerik, dan prestasi belajar matematika sebagai variabel tergantung serta motivasi akademik sebagai variabel moderator. Teknik pengambilan subyek dalam penelitian ini menggunakan teknik purposive random sampling. Dalam penelitian dilakukan pengambilan data primer dan data sekunder. Data primer ini dalam pengumpulan datanya digunakan metode angket yang terdiri dari angket terbuka dan angket tertutup. Penelitian ini menunjukkan begitu pentingnya kemampuan numerik dalam peningkatan prestasi belajar matematika siswa SMA kelas X ,tanpa dipengaruhi motivasi akademik sebagai moderator.
Downloads
References
Adams, J. W., & Hitch, G. J. (1997). Working memory and children’s mental addition. Journal of Experimental Child Psychology, 67, 351–371.
Alloway, T. P., Gathercole, S. E., Kirkwood, H., & Elliott, J. (2009). The cognitive and behavioral characteristics of children with low working memory. Child Develop- ment, 80(2), 606−621
Amato, P.R. (2001). Children of divorce in the 1990s. Journal of Family Psychology, 15(1), 84-96.
Asnawi,S., (2007). Teori Motivasi Dalam Pendekatan Psikologi Industri dan Organisasi. Jakarta Timur : Studia Press.
Badian, N. A. (1983). Dyscalculia and non-verbal disorders of learning. In H. R. Myklebust (Ed.), Progress in learning disabilities: Vol. 5, (pp. 235–264). New York, NY, USA: Stratton
Bakrie, D., (1981). Prestasi Belajar dan Kompetensi Guru. Surabaya : Usaha Nasional.
Boekaerts, M. E. (1999). Self-regulated learning: Where we are today. International Journal of Educational Research, 31(6), 445-551.
Bull, R., & Johnston, R. S. (1997). Children’s arithmetical difficulties: Contributions from processing speed, item identification, and short-term memory. Journal of Experimental Child Psychology, 65, 1–24.
Bull,R., Marschark, M., Sapere,P.,Davidson,W.A., Murphy,D.,& Nordmann,E.,(2011). Numerical estimation in deaf and hearing adults. Jurnal Learning and Individual Differences 21 , 453–457.
Bull, R., & Scerif, G. (2001). Executive functioning as a predictor of children’s mathematics ability: Inhibition, switching, and working memory. Developmental Neuropsychology, 19, 273–293
Cassidy,T., & Lynn, R., (1989). A multifactorial approach to achievment motivation.Thedevelopment of a comprehensive measure. Jurnal of Occupational Psycology, 301-312.
Choi,K.H., & Kim,D.Y., (2013). A cross cultural study of antecedents on career preparation behavior: Learning motivation, academic achievement, and career decision self-efficacy. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism EducationTourism, 13, 19–32.
Cleary, T. J., Chen, P. P. (2009). Self-regulation, motivation, and math achievement in middle school: Variations across grade level and math context. Journal of School Psychology, 47, 291–314
Craik, F. I. M., & Lockhart, R. S. (1972). Levels of processing: A framework for memory research. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 11, 671–684.
- Articles published in CALYPTRA are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license. You are free to copy, transform, or redistribute articles for any lawful purpose in any medium, provided you give appropriate credit to the original author(s) and the journal, link to the license, indicate if changes were made, and redistribute any derivative work under the same license.
- Copyright on articles is retained by the respective author(s), without restrictions. A non-exclusive license is granted to CALYPTRA to publish the article and identify itself as its original publisher, along with the commercial right to include the article in a hardcopy issue for sale to libraries and individuals.
- By publishing in CALYPTRA, authors grant any third party the right to use their article to the extent provided by the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license.