STUDI DRAMATURGI PADA PROSES PENCIPTAAN HUMOR KOMIKA STAND-UP COMEDY

  • Trivina Septi Utami Fakultas Psikologi / Universitas Surabaya
Abstract Views: 22 PDF - FULL TEXT Downloads: 24
Keywords: dramaturgy, humor, stand-up comedy, humor concept stand-up comedy

Abstract

Abstract. The objective of this research is to give image to people about the description of humor creation which is packed to be a concept and conducted by informants for their preparation of the show which is called stand-up comedy. The research is to recognize how stand-up comedy implied by dramaturgic point of view. The informants of the research are two regional stand-up comedians or called comics. These both comics would be analyzed by the dramaturgy qualitative approach. The result of the research defines the choice of humor concept conducted by the informants is based from external factor, that is by demand of the audience, also cognitive influence of the comics within diverse discussion or criticism. The concept of stand-up comedy is able to create humorous sense because unconsciously, comics and audience have a same culture. Thus, Informants could show up their identity to audience through the stand-up comedy.

Keywords: dramaturgy, humor, stand-up comedy, humor concept stand-up comedy

Abstrak. Tujuan penelitian ini adalah untuk memberikan gambaran mengenai deskripsi penciptaan humor yang dikemas menjadi materi dan dilakukan oleh informan untuk persiapan penampilan stand-up comedy. Penelitian ini juga bertujuan untuk mengetahui bagaimana stand-up comedy jika dilihat dari sudut pandang dramaturgi. Informan dalam penelitian ini yaitu dua orang komika standup comedy tingkat regional. Kedua informan ini akan dianalisa dengan pendekatan kualitatif dramaturgi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pemilihan jenis materi humor yang dilakukan oleh informan berasal dari faktor eksternal yaitu tuntutan para penontonnya juga terdapat pengaruh kognitif masing-masing komika dalam keragaman pembahasan penciptaan humor. Materi stand-up comedy dapat menimbulkan kelucuan karena secara tidak sadar komika dan penonton memiliki persamaan budaya. Informan dapat menunjukkan siapa dirinya kepada penonton melalui stand-up comedy.

Kata kunci: dramaturgi, humor, stand-up comedy, materi stand-up comedy

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anin, Anastasia. Rasimin, BS. Atamimi, N. (2016). Hubungan self monitoring dengan impulsive buying terhadap produk fashion pada remaja. Jurnal Psikologi vol. 35 no. 2

Dewi, Dini. Mayangsari, Ira. Rina, Nofha. (2016). Impression management mahasiswa di media sosial instagram (studi deskriptif kualitatif menggunakan pendekatan dramaturgi dikalangan mahasiswa universitas telkom. E-Proceeding of Management vol. 3 no. 2

Manuaba, I B. (2008). Memahami teori konstruksi sosial. Masyarakat, Kebudayaan dan Politik Th. xx No. 3

Martin, Rod A. (2007). The psychology of humor: an integrative approach. USA: Elsevier Academic Press

Melik, Sayuti. (2016). Efek tayangan stand up comedy metro tv terhadap prilaku penonton usia muda di loa janan kutai kartanegara. eJournal Ilmu Komunikasi 4 (3): 482-495 ISSN 2502-597x

Sen, Anindya. (2012). Humor analysis and qualitative research. Social Researsch Update University of Surrey, issue 63
Published
2019-09-01