PENGARUH MUSIK KLASIK TERHADAP KECEMASAN
Abstract
Abstract— Classical music is one type of music with a slow tempo character, and can help individuals who experience physical and psychological barriers such as anxiety. Anxiety is an emotion that arises as a result of feeling depressed or stressed that someone has. In this research, the method used is True Experiment Posttest Only Control Group Design. In this study, there were two groups, namely the experimental group and the control group, which were determined using Random Assignment. The measuring instrument in this study is the Hamilton Anxiety Rating Scale (HARS) which consists of 14 items. The lowest score owned by the subject in the experimental group was 11 which could be categorized as mild anxiety, and the highest score was 38 which could be categorized as high anxiety. In the control group, the lowest score owned by the subject is 17 which can be categorized as mild anxiety, and the highest score is 39 which can be categorized as high level anxiety. Based on the results of statistical tests carried out, the sig value in the hypothesis test is 0.303 which shows that there is no effect of giving classical music to the anxiety experienced by students.
Keywords: classical music, anxiety, college student, posttest only control group design
Abstrak—Musik klasik adalah salah satu jenis musik dengan karakter tempo yang lambat, dan dapat membantu individu yang mengalami hambatan secara fisik maupun psikologis misalnya kecemasan. Kecemasan merupakan suatu emosi yang muncul sebagai akibat dari rasa tertekan maupun stres yang dimiliki oleh seseorang. Dalam penelitian ini, metode yang digunakan adalah True Experiment Posttest Only Control Group Design. Dalam penelitian ini terdapat dua kelompok yaitu kelompok eksperimen dan kelompok kontrol yang ditentukan dengan menggunakan Random Assignment. Alat ukur dalam penelitian ini adalah Hamilton Anxiety Rating Scale (HARS) yang terdiri dari 14 item. Nilai terendah yang dimiliki oleh subjek dalam kelompok eksperimen yaitu 11 yang dapat dikategorikan sebagai kecemasan ringan, serta nilai tertinggi yaitu 38 yang dapat dikategorikan sebagai kecemasan tinggi. Pada kelompok kontrol, nilai terendah yang dimiliki oleh subjek yaitu 17 yang dapat dikategorikan sebagai kecemasan ringan, serta nilai tertinggi yaitu 39 yang dapat dikategorikan sebagai kecemasan tingkat tinggi. Berdasarkan hasil uji statistik yang dilakukan, nilai sig pada uji hipotesis yaitu 0.303 yang mana hal ini menunjukan bahwa tidak ada pengaruh pemberian musik klasik terhadap kecemasan yang dialami oleh mahasiswa.
Kata kunci: musik klasik, kecemasan, mahasiswa, posttest only control group design
Downloads
References
Betsy, R., & Dwiana, A. (2019). Pengaruh Musik Klasik Terhadap Tingkat Kecemasan Mahasiswa Blok Sistem Muskuloskeletal Fakultas Kedokteran Universitas Tarumanagara. Tarumanagara Medical Journal, 2(1), 130–136. Https://Journal.Untar.Ac.Id/Index.Php/Tmj/Article/View/5863
Giuliano, V. E. (1967). Additional References. Communications Of The ACM, 10(6), 342. Https://Doi.Org/10.1145/363332.363339
Faradisi, F. (2012). Efektivitas terapi murotal dan terapi musik klasik terhadap penurunan tingkat kecemasan pasien pra operasi di pekalongan. Jurnal ilmiah kesehatan, 5(2).
Fauziyyah, R., & Citra Awinda, R. (2021). Dampak Pembelajaran Jarak Jauh terhadap Tingkat Stres dan Kecemasan Mahasiswa selama Pandemi COVID-19 (Vol. 1). http://pdskji.org/home.
Isnaniar, Wiwik Norlita, R. A. (2019). Pengaruh Pemberian Terapi Musik Klasik Terhadap Penurunan Tingkat Kecemasan Pada Mahasiswa Tingkat Akhir Dalam Menyelesaikan Tugas Akhir Di Stikes Mitra Bunda Persada Batam Tahun 2017. Semnas Mipakes, 1(1), 38–48.
Melati, I. S., & Suhadianto, S. (2018). Efektivitas musik Mozart untuk meningkatkan kreativitas verbal. Persona: Jurnal Psikologi Indonesia, 7(1), 69-78.
Osmanoğlu, D. E., & Yilmaz, H. (2019). The Effect Of Classical Music On Anxiety And Well-Being Of University Students. International Education Studies, 12(11), 18. Https://Doi.Org/10.5539/Ies.V12n11p18
Ramdan, I. M. (2019). Reliability And Validity Test Of The Indonesian Version Of The Hamilton Anxiety Rating Scale (HAM-A) To Measure Work-Related Stress In Nursing. Jurnal Ners, 14(1), 33. Https://Doi.Org/10.20473/Jn.V13i2.10673
Rihiantoro, T., & Nurachmah, E. (2008). Pengaruh Terapi Musik Terhadap Status Sebuah Rumah Sakit Di Lampung. Keperawatan Indonesia, 12, 115–120.
Rohmah, D. W. S. & F. A. (2011). Efektivitas Musik Klasik Dalam Menurunkan Kecemasan Matematika (Math Anxiety) Pada Siswa Kelas Xi. Humanika, Vol. VIII.
Rosanty, R. (2014). Pengaruh musik mozart dalam mengurangi stres pada mahasiswa yang sedang skripsi. Journal of Educational, Health and Community Psychology, 3(2), 24817.
Safari, S., & Triantoro, E. (2009). Emotion Management. Jakarta: Earth Literacy.
Saifudin, M., & Wijaya, P. (2016). Pengaruh Terapi Musik Klasik Terhadap Tingkat Kecemasan Remaja Putra (13-15 Tahun). Journal Of Ners Community, Vol 07(1), 21–32.
Stuart, G. W. (2006). Buku saku: Keperawatan jiwa. Egc.
Suwanto, Ahmad Hasan Basri, M. U. (2016). Effectiveness Of Classical Music Therapy And Murrotal Therapy To Decrease The Level Of Anxiety Patients Pre Surgery Operation. Journals Of Ners Community. 173–187.
Wahyudi, I., Bahri, S., & Handayani, P. (2019). Aplikasi Pembelajaran Pengenalan Budaya Indonesia. V(1), 135–138. Https://Doi.Org/10.31294/Jtk.V4i2
Windarwati, H. D. (2020). “Takut Kehilangan” Penyebab Kecemasan Keluarga Yang Merawat Anak Dengan Hospitalisasi Di Rumah Sakit. Jurnal Ilmu Keperawatan Jiwa, 3(2), 197–202.
Yusa RM, A. (2012). Perbedaan Kecemasan Ditinjau Dari Locus Of Control Pada Warga Binaan Pemasyarakatan Di Rutan Kelas 1 Surakarta (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Yuspitasari, R., Rahmawati, & Dalimunthe, R. Z. (2020). The Effect Of Using Music Classic (Mozart) Towards Student Anxiety Before The Exams. Journal Of Family Sciences, 5(1), 47–56. Https://Doi.Org/10.29244/Jfs.5.1.47-56
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
- Articles published in CALYPTRA are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license. You are free to copy, transform, or redistribute articles for any lawful purpose in any medium, provided you give appropriate credit to the original author(s) and the journal, link to the license, indicate if changes were made, and redistribute any derivative work under the same license.
- Copyright on articles is retained by the respective author(s), without restrictions. A non-exclusive license is granted to CALYPTRA to publish the article and identify itself as its original publisher, along with the commercial right to include the article in a hardcopy issue for sale to libraries and individuals.
- By publishing in CALYPTRA, authors grant any third party the right to use their article to the extent provided by the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license.