PERANCANGAN OUTDOOR FURNITURE UNTUK MENINGKATKAN INTERKSI ANTAR REMAJA DI TAMAN KOTA DENGAN PENAMBAHAN FUNGSI PERMAINAN INTERAKSI
Abstract
Abstrak - Saat ini, banyak remaja yang bersikap apatis dan menutup diri dari lingkungan dan sesamanya. berkembangnya teknologi membuat remaja-remaja ini menjadi pribadi yang tertutup dan memilih untuk berinteraksi melalui social media. Akibatnya, saat berada di lingkungan masyarakat, terutama di Taman Kota, mereka jadi cuek dan bersikap acuh tak acuh dengan sesama. Padahal taman kota itu sendiri memiliki fungsi selain menjadi keindahan kota, juga menjadi tempat berinteraksi untuk masyarakat. menurut Huizinga, manusia merupakan makhluk yang suka bermain. suatu interaksi tidak hanya terjalin melalui percakapan namun juga bisa melalui permainan. maka dari itu, penulis melakukan pengumpulan data di sejumlah taman kota di surabaya untuk mendapatkan hasil yang nantinya akan dibuat sebuah produk untuk mengatasi masalah tersebut. Hasil perancangan merupakan prototype produk yang memiliki fungsi dan material yang sama dengan produk aslinya.
Kata Kunci: Bermain, Interaksi , Taman Kota
Abstract - Nowadays, many teenagers are apathetic and shut myself from the environment and each other. The development of technology make these teenagers become private enclosed and choose to interact through social media. According to Huizinga, humans are creatures who love to play. an interaction not only established through conversations but might also be through game. Therefore, the authors collected data in a city park in Surabaya to get the results that will be created a product to solve the problem. The results of the design is a prototype that has the same functionality and same materials with the original product.
Key Word: Play, Interaction, City Park
Downloads
References
Budyatna, Muhammad & Ganiem, Leila Mona. 2011. Teori Komunikasi Antar Pribadi. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Hurlock, Elizabeth. (1999). Psikologi Perkembangan, suatu pendekatan sepanjang rentang kehidupan. Jakarta : Penerbit Erlangga
Hartono, Markus. Panduan Survei Data Antropometri. Jurusan Teknik Industri, Universitas Surabaya
Huizinga, Johan (1955). Homo ludens; A Study of the Play-Element in Culture. Boston: Beacon Press
John, Little. 2009. Theories Of Human Communication. Jakarta: Salamba Humanika.
Postell. J.(2007), Furniture Design : Introduction to Fruniture Design, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc
Rumini, Sri dan Siti Sundari. 2004. Perkembangan Anak dan Remaja. PT Rineka Cipta, Jakarta.
Sutton-Smith, Brian (2001), The ambiguity of play, Cambridge, Mass.: Harvard University Press
Zoer’aini. 1997. Tantangan Lingkungan Dan Lansekap Hutan Kota. Jakarta : Cides.
- Articles published in CALYPTRA are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license. You are free to copy, transform, or redistribute articles for any lawful purpose in any medium, provided you give appropriate credit to the original author(s) and the journal, link to the license, indicate if changes were made, and redistribute any derivative work under the same license.
- Copyright on articles is retained by the respective author(s), without restrictions. A non-exclusive license is granted to CALYPTRA to publish the article and identify itself as its original publisher, along with the commercial right to include the article in a hardcopy issue for sale to libraries and individuals.
- By publishing in CALYPTRA, authors grant any third party the right to use their article to the extent provided by the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license.