Karakteristik Japandi untuk Koleksi Citywear for Womenswear and Menswear

  • Dian Prianka Fakultas Industri Kreatif, Universitas Surabaya, Surabaya-Indonesia
  • Devina Khotania Fakultas Industri Kreatif, Universitas Surabaya, Surabaya-Indonesia
  • Ninik Juniati Fakultas Industri Kreatif, Universitas Surabaya, Surabaya-Indonesia
Abstract Views: 55 times
PDF Downloads: 34 times
Keywords: minimalis, alam, nyaman, minimalist, nature, comfort

Abstract

AbstractInspiration drawn from Japandi's interior design style adjusts the trend forecast from WGSN season Autumn Winter 2023/2024: "Care Culture", is a concept that discusses about comfort, especially indoors. A prolonged pandemic has a negative impact on human psychology. With this problem, Japandi has become a trend as well as a solution. Japandi provides comfort through the elements contained therein. The elements contained in Japandi produce keywords namely comfort, minimalism, elegance, nature, and flexibility. The purpose of this study is to explain the character of the Japandi interior design style through the results of the data obtained. The second is to explain the keywords that  taken from the Japandi characteristic. Last, to apply the Japandi feature to collections for menswear and womenswear. Data collection uses literature journals and interviews as a qualitative approach. The interviewee conducted with interior design graduate. Journal of literature used about interiors and Japanese culture about a room. The results of the analysis processed into information data for writers who can interpret keywords that fit into a fashion collection. In realizing a fashion collection, keywords needed through the results of the data obtained. These keywords are the main characteristics of the inspiration used. With the help of keywords, it will make it easier in the process of designing clothes for a collection.

Keywords: minimalist, nature, comfort

 

Abstrak—Inspirasi yang ditarik dari gaya desain interior “Japandi” menyesuaikan trend forecast WGSN season Autumn.Winter 2023/2024: “Care Culture”, merupakan konsep yang membahas tentang kenyamanan terutama pada dalam ruangan. Pandemi yang berkepanjangan memberikan dampak negatif bagi psikologi manusia. Dengan permasalahan ini Japandi menjadi tren sekaligus solusinya. Japandi memberikan kenyamanan melalui elemen-elemen yang terkandung di dalamnya. Elemen yang terkandung dalam Japandi menghasilkan kata kunci yaitu kenyamanan, minimalis, elegan, alam, dan fleksibel. Tujuan penelitian ini yaitu untuk menjelaskan karakter yang dimiliki gaya desain interior Japandi melalui hasil data yang diperoleh. Kedua untuk menjelaskan kata kunci yang dapat diambil dari karakteristik Japandi. Terakhir untuk menerapkan karakteristik Japandi terhadap koleksi untuk busana pria dan wanita. Pengumpulan data menggunakan jurnal literatur dan wawancara sebagai pendekatan kualitatif. Narasumber wawancara dilakukan bersama sarjana desain interior. Jurnal literatur yang digunakan seputar interior dan kultur jepang pada sebuah ruangan. Hasil analisa akan diolah menjadi data informasi untuk penulis yang dapat menginterpretasikan kata kunci yang cocok ke dalam suatu koleksi busana. Dalam mewujudkan koleksi busana, kata kunci sangat dibutuhkan melalui hasil data yang diperoleh. Kata kunci ini merupakan karakteristik utama dari inspirasi yang digunakan. Dengan bantuan kata kunci akan mempermudah dalam proses perancangan busana untuk sebuah koleksi.

Kata Kunci: minimalis, alam, nyaman

Downloads

Download data is not yet available.

References

Admamari. (2020, July 17). Pandemi Bukan Hanya tentang ‘Sakit Fisik’: Serangan Mental dari Pandemi COVID-19 – Pusat COVID19 ITB. https://amari.itb.ac.id/pandemi-bukan-hanya-tentang-sakit-fisik-serangan-mental-dari-pandemi-covid-19/

Anwar, S. D. (2004). Cara Berpikir Orang Jepang: Sebuah Perspektif Budhisme. Makara Human Behavior Studies in Asia, 8(3), 120. https://doi.org/10.7454/mssh.v8i3.102

AL-Ayash, A., Kane, R., Smith, D., & Green‐Armytage, P. (2015). The influence of color on student emotion, heart rate, and performance in learning environments. Color Research & Application, 41(2), 196-205. https://doi.org/10.1002/col.21949.

Hasegawa, N., & Nakamura, H. (2009). 居についてみても、床の間に生花や盆栽をおき、 襖 にもしばしば簡 素な花かち鳥ょうを描く。2.

Huntsman, D., & Bulaj, G. (2022). Healthy dwelling: design of biophilic interior environments fostering self-care practices for people living with migraines, chronic pain, and depression. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(4), 2248. https://doi.org/10.3390/ijerph19042248

KPCPEN. (2022b). Situasi COVID-19 di Indonesia (Update per 28 September 2022) | Covid19.go.id. https://covid19.go.id/artikel/2022/09/28/situasi-covid-19-di-indonesia-update-28-september-2022

Min, S. & Wilson, J. (2017). Exploring entrepreneurial processes of emerging fashion designers. https://doi.org/10.31274/itaa_proceedings-180814-444

Ramadhian, N., & Maret, E. D. (2022, April 19). Desain Japandi Masih Jadi Primadona di Indonesia. Kompas. https://www.kompas.com/homey/read/2022/04/19/170000576/desain-japandi-masih-jadi-primadona-di-indonesia

Ratriani, V. R. (2020, March 16). Jokowi Instruksikan Bekerja dari Rumah, Ini Arti Work From Home Halaman all—Kompas.com. https://www.kompas.com/tren/read/2020/03/16/195035165/jokowi-instruksikan-bekerja-dari-rumah-ini-arti-work-from-home?page=all

WGSN. (2022e). Fashion Trend Forecasting 2024-2026 | WGSN. https://www.wgsn.com/en/products/fashion

Widyakusuma, A. (2020). Dampak Elemen Interior Terhadap Psikologis Dan Perilaku Pengguna Ruang. Jurnal Kalibrasi, 3(2), 38-54.

Yuanditasari, A., Nastiti, R. A., & Hasya, A. H. (2021). Adaptasi Desain Interior dan Perubahan Perilaku Masyarakat Terhadap Rumah Tinggal Selama Krisis Pandemi Covid-19. Seminar Nasional Desain (SNADES) 2021: Kebangkitan desain dan new media. Surabaya.

Published
2023-08-31
How to Cite
Prianka, D., Khotania, D., & Juniati, N. (2023). Karakteristik Japandi untuk Koleksi Citywear for Womenswear and Menswear. Keluwih: Jurnal Sains Dan Teknologi, 4(2), 81-86. https://doi.org/10.24123/saintek.v4i2.5986